torstai 27. helmikuuta 2014

Don Khong

Don Khongin maaseutua
Tulimme eilen Don Detiltä tänne Don Khongin saarelle. Tämä on alueen isoin saari (18km pitkä), ja on vaikea uskoa, että tämäkin saari sijaitsee Mekong -joen keskellä. Ei mikään pieni joki tuo Mekong..! Saarelta löytyy kourallinen edullisia guesthouseja, sekä pari isompaa ja tyylikkäämpää hotellia. Hotellien huonehinnat ovat n. 40-50 ameriikan dollaria, kun taas itse yövymme guesthousessa n. 10 dollarin hintaan. Kaikki majoitusliikkeet sijoittuvat alueen itälaitaan, Muang Khongiin.
Mukava ranskalainen pariskunta. He tulivat saarelle yhtä aikaa meidän kanssamme

Itse saari on kyllä hämmentävä. Kun saavuimme tänne eilen, ketään ei näkynyt missään. Täällä oli ihan autiota. Koska olimme lukeneet, että saari on iso, oletimme täällä olevan enemmän turisteja verrattuna Don Detin saareen. Väärin. Ei ketään missään, ja ne muutamat alueen majapaikat väittävät, että täällä on vielä high season käynnissä. Vasta illalla näimme enemmän turisteja majapaikkamme ravintolassa.

On köyhiä, ja on rikkaita...

Jostakin kumman syystä reppureisaajat eivät ole oikein koskaan ottaneet tätä saarta omakseen, vaan ovat sen sijaan menneet Don Detille. Sen huomaa erityisesti saarten erilaisessa kehityksessä. Don Detiltä löytyy paljon enemmän majoitusta, bungaloweja ja guesthouseja. Siellä on enemmän ravintoloita, sekä pieniä ruokakauppoja ahdettuna pienen kadun varrelle. Erilaisia aktiviteetteja (tubeilua, kanoottiretkiä, jne jne) mainostetaan joka puolella. Lisäksi saarella mainostettiin jopa Thaimaalaista hierontaa.

Don Khong

Don Khong on luonteeltaan aivan erilainen. Täältä puuttuvat bungalowit ja hieronnat. Toisaalta täältä kuitenkin löytyy ne pari parempaa ja hulppeampaa hotellia, mutta ravintoloita on vain majoituspaikkojen yhteydessä, sekä siellä täällä saaren pienissä kylissä näyttäisi olevan paikallisten muovituoliruokapaikkoja. Majapaikat tarjoavat joitakin retkiä, mutta ei samalla mittakaavalla verrattuna Don Dettiin. Lisäksi täältä puuttuvat itse reppureissaajat. Toki jonkin verran heitä näkee, mutta enemmän täällä on ranskalaisia (eläkeläisiä). Ihan mielenkiintoisia eroja, joista huomaa miten matkailu muuttaa paikkojen luonnetta.
Joissakin paikoissa vielä pellot vihertää

Pyöriä ja mopoja täältä kuitenkin voi vuokrata, ja me otimme täksi päiväksi mopon vuokralle. Kävimme ajelemassa ympäri saarta, ja katselimme paikallisten elämää. Tähän aikaan vuodesta suurin osa saaren pelloista on todella kuivia, mutta joissakin paikoissa näytti riisi vielä kasvavan.

Paikallinen koulu :) Tämä ihan vain siksi, että tätä blogia lukee ainakin pari opettajaa!