torstai 23. tammikuuta 2014

Tervehdys Koh Taolta!

Tämä biisi on soinut tänään koko päivän päässäni:

Ja sehän johtuu ihan vain siitä, että lähdimme tänään Samuin saarelta tänne pienelle Koh Taon saarelle. Kävelimme aamulla rinkkojen kanssa Mae Namin satamaan, josta meidät kuljetettiin Nathonin satamaan. Mae Namin satamasta ei tänään voinut lautta kulkea kovan merenkäynnin takia, joten lähdöt oli siirretty Nathoniin. Nathonissa odottelimme n. yhteen asti, kunnes pääsimme katamaraanin kyytiin. Menimme ensin Koh Phanganin satamaan, jossa osa matkustajista jäi pois ja osa tuli kyytiin. Sitten jatkoimme Koh Taon suuntaan.

Koh Taon satama
Emme olleet etukäteen katsoneet matkan kestoa, ja ajattelimme matkan kestävän saman verran kuin Samulta Phanganille (puoli tuntia). Vaan kyllä siinä taisi ainakin pari tuntia vierähtää, ennen kuin olimme Taon satamassa. Mikko tuli merisairaaksi loppumatkasta ja oli aika kalpea kun pääsimme satamaan. Reppana joutui istumaan tunnin verran satamassa tasaamassa oloaan, ennen kuin lähdimme etsimään majapaikkaa. :( Sillä välin minä herkuttelin välipalana banana pancake with nutella, jonka ostin katukojusta hintaan 35 bahtia. Omnomnom!

7-Eleven kaupan vieressä myytiin lättyjä erilaisia täytteillä
Kun Mikon olo alkoi kohentua, lähdimme metsästämään sopivaa majoitusta. Kävimme muutamissa paikoissa kyselemässä, ja vastaukset olivat aika tylyjä: joko oli täyttä, tai huoneesta joutuisi pulittamaan yli 40e yöltä. Lopulta löysimme edullisen paikan ja huone vaikutti hyvältä. Resortti oli merenrannassa ja iso huone kylpyhuoneella maksoi vajaa 18e. Ilmalämpöpumppukin näytti huoneessa olevan, joten otimme sen alustavasti kahdeksi yöksi. Maksoimme huoneen, ja sitten selvisikin että jos haluaa ilmalämpöpumpun käyttöön, joutuu pulittamaan extraa. Hohhoijjaa! Ei otettu extrapalvelua, joten nyt opetellaan yöpymään pelkän tuulettimen kanssa (syytä opetella, jos haluaa edullisempia yöpymisiä). Täällä tosin on nyt varsin viileä keli muutenkin (vain +23!), joten minä kaivoin rinkasta mummun kutomat villasukat kaiken varalta, etten palellu tähän parvekkeelle. :D Nyt illalla kävimme aika monessa ruokapaikassa katsomassa menun, ennen kuin löysimme kohtuullisen hintaisen ruokapaikan (jossa meidän ruoat juomineen maksoi tällä kertaa 250 bahtia yhteensä).

Ensivaikutelma Koh Taosta ei ollut häävi, mutta katsotaan mitä huominen tuo tullessaan. Mahdollisesti käymme katsastamassa huomenna muita majoituspaikkoja, jos löydämme paremmin vielä rahalle vastinetta.

1. Jäittekö Mae Haadiin? Kannattaa suunnata Saireelle, siellä on majoitusta enemmän ja laidasta laitaan! Pienemmillä rannoilla (esim. Chalok ja sitten ne, joinne pääsee tyyliin vain pitkähäntäveneellä) on sitten vähemmän majoitusta. 18 euroa yöltä kuulostaa kyllä Taolla aika paljon, normaalisti bungalowin on luokkaa 500-800 baht/yö..

Koh Tao on mun ehdottomasti lempparisaari Thaimaassa, voithan ottaa paljon kuvia että näkee miten se on muuttunut viimeisen parin vuoden aikana siitä, kun siellä viimeks olin! Tosiaan talvena 2011-2012 vietettiin siellä yli 2kk, kun mun mies suoritti dive masteria.

2. Tai siis tarkoitin että voitko ottaa paljon kuvia :D

3. Heips! Olemme Chalokissa, koska Sairee alkaa olla sellainen bileranta, jonne emme halunneet mennä. Kävimme eilen katselemassa ja kyselemässä majoituksia eri rannoilla, mutta tällä hetkellä on joko täyttä, tai hintalaatusuhde huono (myös Saireella). Meidän tämän hetken majoitus on sieltä parhaimmasta päästä, vaikkakin kovasti olisi houkutellut vaihtaa Tanote Bayhin. Siellä olisi ollut upea bungaloowi upealla maisemalla, mutta hinta 1200 bahtia. Hinta olisi sisältänyt lämpimän veden ja tuulettimen.

Otan ehdottomasti kuvia ja laitan niitä blogiin, kunhan ehdin. Netti ei ole tahtonut toimia, ja tänäänkin on ollut niin upea sää, että olemme viettäneet koko päivän rannalla. :)