keskiviikko 5. helmikuuta 2014

Tervehdys Kambodzasta!

Lensimme tänään Bangkokista Kambodzan pääkaupunkiin, Phnom Penhiin. Meitä vähän harmittaa, että Bangkokin vierailumme jäi vain yhden yön pituiseksi, sillä kaupunki vaikutti todella mielenkiintoiselta. Valitettavasti tällä kertaa jatkoimme kuitenkin samantien matkaa, sillä olimme jo ennen matkaa ostaneet jatkoyhteyden Thaimaasta Kambodzaan. Syy siihen on se, että Suomen päässä Thaimaahan matkustajaa ei oteta mukaan lennolle, mikäli ei ole esittää jatkolippua pois maasta. Eli Thaimaahan et voi ostaa pelkästään menolippua, vaan sinulla tulee olla myös todiste siitä, että lähdet pois maasta tietyn ajan sisällä. Suomalaisethan saavat automaattisesti 30 päivän maassaolo-oikeuden, mikäli saapuvat Thaimaahan lentämällä. Hakemalla viisumia, voi maassa olla pidempään, mutta viisumihakemuksessakin tulee olla näyttää matkalippu pois maasta. Näin me ainakin olemme sen ymmärtäneet ja Helsingin lentokentältä meiltäkin kysyttiin jatkolippuja.
Bangkokin lentokentällä

Tänään aamupäivällä kirjauduimme ulos hotellista, ja menimme taksilla (n. 2,30€) lentokentälle. Bangkokissa on 2 lentokenttää, joten saa olla tarkkana, että kummasta lento lähtee. Olimme varanneet liput AirAsian kautta, joka lentää pienemmältä kentältä, eli Don Mueangin kentältä. Kentällä veimme rinkat hihnalle, ja kävimme läpi passintarkastukset ja turvatarkastukset. Kaikki sujui hyvin, ja meillä jäi vielä aikaa odotella lentokonetta. Lento Phnom Penhiin kesti n. tunnin, joten mikään pitkä matka ei ollut kyseessä. Lentoaika menikin oikeastaan täytellessä viisumihakemuksia ja muita papereita, jotka lentoemäntä jakoi meille koneessa.
Taksin ikkunasta näimme ison mainoskyltin tien yläpuolella, jota miehet olivat laittamassa kuntoon. Miehillä ei ollut minkäänlaisia turvavarusteita ja siellä he heiluivat liikenteen yläpuolella!

Perillä Kambodzassa menimme suoraan viisumihakemustiskille, jossa kävi ilmi, että Mikolta puuttui hakemukseen tarvittava passikuva. Mikko oli teettänyt passikuvia Suomessa, mutta ne ovat tainneet jäädä Suomeen... Onneksi siitä selvittiin 2 dollarin lisämaksulla, ja saimme kuukauden viisumit tänne Kambodzaan.
Ravintolassa asiakkaat valmistivat itse ruokansa kaasukeittimellä. Ainekset tuotiin pöytään, ja ne sai itse lisäillä kattilaan. Taisimme herättää hilpeyttä paikallisissa, jotka naapuripöydistä seurailivat meitä. Onneksi saimme apua tarjoilijalta. :D

Lentokentältä otimme kyydin majapaikkaamme, ja täällä näyttäisi netti toimivan erinomaisesti. Illalla kävimme vain syömässä, muuten olemme lepäilleet ja kohta lähdemme unten maille. Huomenna meidän olisi tarkoitus kierrellä kaupungissa ja käydä katsomassa nähtävyyksiä. Niistä lisää huomenna!

1. "Hakemalla viisumia, voi maassa olla pidempään, mutta viisumihakemuksessakin tulee olla näyttää matkalippu pois maasta"

Hmm.. Pari vuotta sitten ei ainakaan tarvinnut olla kun haettiin Thaimaan viisumia! Mun mielestä nimenomaan jos viisumi on, niin ei paluulippua tarvitse. Matkaa Thaimaassa oleskelun jälkeen nimittäin jatkettiin maateitse joten mitään lentoja ei oltu ostettu.. :-)

2. Mielenkiintoista! Joko se on muuttunut tai sitten olen ymmärtänyt asian väärin. :) Kambodzan rajalla jatkolippuja ei kuitenkaan kyselty, joten meillä ei vielä ole jatkolippuja täältä eteenpäin.