maanantai 26. toukokuuta 2014

RT15 Matamata - Hamilton - Opononi - Whangarei - Auckland 23.-26.5.2014

Tässä vielä loput Uuden-Seelannin päivät:

23.-24.5.2014

Hobittila -kierroksen jälkeen ajoimme vielä illaksi Hamiltoniin. Siellä meidät oli kutsuttu geokätköilytapaamiseen, joten pitihän sitä mennä käymään. Illasta tulikin ikimuistoinen, kun eräs vanha pariskunta kutsui meidät kotiinsa kylään. Saimme yöpyä campervanilla heidän pihallaan, ja käyttää heidän kylpyhuonettaan. Ilta meni todella mukavasti heidän olohuoneen sohvallaan jutellen matkustamisesta ja kokemuksistamme eri maissa. Kävi ilmi, että hekin pitävät matkustamisesta, ja Ross oli käynyt monta vuotta sitten Suomessa.  Paljon saimme kertoa heille Suomesta ja tehdä vertailua Suomen ja Uuden-Seelannin välillä.

Ross ja Rowan kutsuivat meidät kylään kotiinsa
Lauantaiaamu oli tuulinen ja sateinen. Isäntäväki kutsui meidät aamupalalle, ja saimme kokea perinteisen paikallisen aamupalan. Jännä juttu, että se on kovin samanlainen kuin Englannissakin. ;) Söimme siis munia, paahtoleipää, pekonia ja makkaraa. Täyttävää oli! Runsaiden kiitosten jälkeen lähdimme jatkamaan matkaa kohti pohjoista. Ajoimme moottoritietä pitkin ohi Aucklandista, aina Dargavilleen asti. Dargavillessä vastaan tuli mm. maatalouskonemuseo.

Maatalouskonemuseo
Meidän oli ensin tarkoitus jäädä Dargavilleen yöksi, mutta jatkoimme kuitenkin vielä matkaa pohjoisemmaksi. Maisemat ovat täällä Pohjoissaarellakin yhtä vihreää kumpua, mutta Dargavillestä eteenpäin maisemat muuttuivat metsäisiksi. Pysähdyimme eräällä luontopolulla, joka esitteli vanhan Kauri-puun. Puun on arvioitu olevan noin 2300 vuotta vanha, ja se olikin oikea jättiläinen! Huh! Sitä hetken hämmästeltyämme jatkoimme vielä eteenpäin, ja lopulta ennen pimeän tuloa jäimme yöksi Opononin leirintäalueelle.
Aurinko laskee Opononissa

Tämä leirintäalue on aivan meren rannassa, ja täältä on todella mukavat maisemat. Nyt meillä on enää kaksi yötä jäljellä tässä campervanissa, sillä joudumme maanantaina palauttamaan automme Aucklandiin.

Näin sujuu ruohonleikkuu Opononin leirintäalueella!

25.5.2014
Nukuimme yön vähän huonosti. Yöllä nimittäin iski todella kova vesisade, ja sade rummutti auton kattoa niin, että heräsimme siihen. Eipä siinä metelissä pystynyt oikein nukkumaan, mutta onneksi lopulta sade taukosi ja pääsimme jatkamaan unia. Aamulla keli oli vielä harmaa. Aamutoimien jälkeen jatkoimme matkaa, mutta meillä oli täksi päiväksi ajoa vain noin 140km. Niinpä Mikko päätti pysähdellä lähes jokaisella vastaantulevalla kätköllä, jotta saatiin aikaa kulutettua matkan varrelle! Kätköt vain sattuivat olemaan niin helppoja ja nopeita, että olimme kuitenkin jo hyvissä ajoin iltapäivästä perillä Whangareissa. Yövyimme vielä viimeisen yön leirintäalueella, ja pesimme pyykkiä. Siihen se päivä sitten mennä hurahtikin, ja illalla olimme taas valmiit nukkumaan jo hyvissä ajoin.

Leirintäalueen pyykkitupa

26.5.2014

Tänään jäljellä oli enää paluumatka Aucklandiin, jonne meidän piti palauttaa auto puoli neljään mennessä. Matkaa oli noin kaksi tuntia, joten mikään kiire meillä ei kuitenkaan ollut. Olimmekin Aucklandissa jo hyvissä ajoin.

Auckland

Siellä ehdimmekin vielä syödä lounasta, tankata auton, ja siivoilla. Auton palautus sujui todella jouhevasti. Tavarat ulos autosta, ja viimeiset tarkastukset. Kaikki oli kunnossa, joten hyvästelimme vielä kolmen viikon kotimme ennen kuin menimme odottelemaan kyytiä lentokentälle. Ajokilometrejä kertyi kolmen viikon aikana reippaat 4000. Vuokrafirma vei meidät ilmaiseksi lentokentälle, ja nyt odottelemme aamulentoa Melbourneen.

Ja näin on auto palautettu ja hyvästit sanottu!