lauantai 10. toukokuuta 2014

RT04 Riverton – Te Anau - Milford Sound – Te Anau 10.5.2014

10.5.2014

Aamu kajastaa

Voi mikä ihana päivä! Sää on ollut aurinkoinen, ja maisemat todella kauniita! Olemme niin onnellisia siitä, että meillä on mahdollisuus olla täällä! Menimme eilisiltana aikaisin nukkumaan, ja heräsimmekin tänään lauantaina jo seitsemän paikkeilla. 1½ tuntia myöhemmin lähdimme tien päälle, ja nouseva aurinko valaisi meidän tietä pilvien lomasta. Tie vei ensin meitä merenrantaa pitkin, kunnes lähti kaartamaan kohti pohjoista. Välillä ajoimme todella sankkojen metsien läpi, ja nousimme ylöspäin kukkulalle, joka oli täysin sumun peitossa.

Tiheääkin tiheämpi metsä

Tiet ovat välillä todella mutkaisia, ja vaikka normaalisti täällä nopeusrajoitus on maanteillä 100km/h, niin mutkien kohdalla nopeusraja tippuu yleensä välille 45-85km/h ja siitä ilmoitetaan kyltillä. Toisaalta kuka hullu niissä mutkissa edes uskaltaisi ajaa sen kovempaa… Aika tiukkoja kurveja välillä!

Sumua kukkulan huipulla

Pysähdyimme Te Anaussa kahvilassa, jossa oli ilmainen netti. Mikko joi kahvit ja samalla päivittelimme blogin yms. Kahvi- ja nettitauon jälkeen kävimme tankkaamassa auton, ja otimme suunnaksi Milford Soundin, sillä kyseisen tienpätkän maisemia on kovasti kehuttu opaskirjoissa. Ja ei ne kehut kyllä turhia olleet!!! Tässä muutamia kuvia tien varrelta, ehkä ne kertovat teille vähän siitä millaisissa maisemissa ajoimme n. 2,5h matkan Milford Soundiin:

Milford Soundista järjestetään risteilyjä, ja siellä näytti olevan useita turistibusseja sataman parkkipaikalla. Muuten turisteja oli aika vähän. Tässä ”off-seasonilla” matkustaessa on tietyt hyvät puolet, kuten se että muita turisteja on vähän! Lisäksi aina löytyy leirintäalueilta tilaa. Kolmen aikaan lähdimme ajelemaan takaisinpäin, ja pysähtelimme vielä muutaman kerran parilla kätköllä sekä ihan muuten vain ihastelemaan maisemia. Te Anaun ja Milford Soundin välillä on useita ilmaisia vessalla varustettuja p-alueita, joissa on luvallista leiriytyä, ja jäimmekin yhdelle niistä yöksi. Huomenna jatkamme matkaa kohti Queenstownia, sillä sieltä pitäisi löytyä frisbeegolfrata ja Mikolla alkaa olla jo vieroitusoireita frisbeegolffista. ;)

Milford Soundin satama

1. Huomenta sinne maailman toiselle puolen :) Täällä katsotaan Euroviisuja ja samalla luen teidän blogia, jäänyt joitakin päiviä väliin. Ihanalta näyttää edelleen reissu :)

2. Minäkin käynnistän aamulla auton ja otan suunnaksi pohjoisen. Maisemat jäävät vain aika latteiksi noihin teidän maisemiin verrattuna Kalajoen ja Raahen välillä ;) Ihanaa alkavaa viikkoa!