torstai 12. kesäkuuta 2014

Junalla Udon Thaniin

Kylläpäs tahtoo täällä Thaimaassa mennä aika nopeasti. Hyvä kun ehtii edes blogia päivittämään!

Pattaya reilway station :D
Jätimme maanantaina Pattayan taaksemme, sillä oli aika suunnata kohti Udon Thania. Otimme pitkästä aikaa matkustusvälineeksi junan. Yleensä Pattayalle ja Pattayalta takaisin Bangkokkiin turistit liikkuvat busseilla, sillä bussiyhteydet ovat erinomaiset. Bangkokin lentokentältä on suoria bussiyhteyksiä, ja bussiasemaltakin busseja lähtee jopa puolen tunnin välein. Osa turisteista tulee Pattayalle myös taksilla, sillä taksimatkakaan ei maksa kuin noin 30 euroa Bangkokista.

Pattayan juna-asema
Sen sijaan juna-yhteyksiä on päivän aikana vain yksi per suunta ja matka kestää noin 4 tuntia. Aamulla aikaisin Bangkokista Pattayalle, ja iltapäivällä kahden jälkeen vain yksi vuoro takaisin. Lisäksi kyseiseen junaan on mahdollista ostaa paikka ainoastaan 3. luokkaan, jossa ei ole ilmastointia. Tuuletus sujuu avoimista ikkunoista, ja lisäksi vaunun katossa on perinteisiä tuulettimia. Meillehän se kuitenkin sopi paremmin kuin hyvin, sillä 3. luokassa matkustamisessa on oma viehätyksensä. Matkustaminen junalla on helppoa, ja on mukava katsella maisemia ikkunasta. Samalla pääsee myös katselemaan oikeaa paikallista elämää, koska 3. luokan vaunuissa matkustavat pääosin vain paikalliset. Hintaakaan tuolle junamatkalle ei tullut kuin 70 senttiä per nenä!
Bangkokin juna-asemalla näkyy taululla lähtevät junat. Myös näyttämällä lippuja aseman henkilökunnalle, sinut ohjataan oikeaan junaan

Neljän tunnin matkustamisen jälkeen olimme Bangkokin juna-asemalla, jossa odottelimme 1½ tuntia yöjunaamme kohti Udon Thania (lähtö klo 20). Yöjunasta varasimme makuupaikat ilmastoidusta 2. luokasta. Matka yöjunalla meni oikeinkin mukavasti. Junassa oli käytävän molemmin puolin penkit, jotka junan henkilökunta muutti yöksi sängyiksi. Todella kätevää! Perillä Udon Thanissa otimme tuk-tuk kyydin hotellillemme, jossa yövymme nyt useamman yön. Syy tänne tuloomme on se, että olemme täällä tapaamassa tuttavaamme Joeta, johon tutustuimme tammikuussa Koh Samuilla. Hän muutti keväällä Koh Samuilta perheensä kanssa Udon Thaniin, ja lupasimme tulla kylään.

Ilmastoitu 2. luokan junavaunu: penkit molemmilla puolin käytävää

Tässä kuvassa näkyy, miten penkit ovat muuntuneet sängyiksi.